Reckitt1 (1).jpg Sjors de Ruijter en Aernout van den Berg nemen de Gouden Partner-award in ontvangst. (Foto: Pauline Smale)

Awards - Gouden Partner

Reckitt: ‘Het bouwen van gedeelde successen is een van onze kernwaarden’

HOOFDDORP – Sneller schakelen en een scherpe categorievisie: Reckitt doet er alles aan om een Gouden Partner te zijn voor haar klanten. En dat lukt! Het bedrijf is door retailers en zelfstandig ondernemers uitgeroepen tot Gouden Partner. Aernout van den Berg, head of Trade Marketing bij Reckitt, is blij!

Redactie |

Categorie: Non-Food
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Winnaar: Reckitt

Wat is jullie eerste reactie op deze winst?
“Dit is voor ons de beloning voor onze categorievisie, de nauwe samenwerking met onze retailpartners en onze succesvolle innovaties binnen de categorie non-food. We kunnen snel inspelen op trends in de markt met onze partners, zoals premiumisatie en duurzame, natuurlijke producten. Bij Reckitt is het bouwen van gedeelde successen een van onze kernwaarden. Door een aanpassing in onze structuur hebben we gekozen voor een aparte tak met volledige focus op de retailer. Hierdoor zitten wij dichter op de klant, kunnen we sneller schakelen en plukken wij en onze partners inmiddels de vruchten van deze verbeterde samenwerking.”

Waarom hebben jullie deze prijs gewonnen denk je?
“Wij hebben in de afgelopen jaren ons trademarketingteam kunnen uitbreiden. Wij hebben er ook voor gekozen om van twee verschillende organisaties naar een Beneluxorganisatie te gaan, de synergieën die hierdoor ontstaan dragen bij aan dit succes. Met onze door data gedreven visie geven wij een objectief (schap)advies en stellen wij altijd de shopper centraal. Wij adviseren vanuit trends en feiten, en gebruiken consumentenonderzoek om de perfecte strategie per kanaal te bedenken. Dit betekent ook dat we keuzes maken die voor ons soms nadelig zijn. Deze werkwijze geeft onze partners vertrouwen in onze aanpak. Een voorbeeld hiervan is de categorie luchtverfrissers. Deze is erg complex – zelfs voor ons, laat staan voor de consument. Met Air Wick willen we bijvoorbeeld de link leggen tussen de geurbeleving en de natuur. Daarnaast willen we onze hygiëneproducten voor iedereen bereikbaar maken. Ons motto is om samen aan een schonere en gezondere wereld te bouwen, met een sterke focus op duurzaamheid. Zo zijn wij de eerste in de Benelux met een spuitbus zonder drijfgassen en kleurstoffen, en is de verpakking gemaakt van gerecycled plastic en gebruiken we geen metalen blik. Deze innovatie trekt nieuwe shoppers naar de categorie. Onze visie is om het luchtverfrissersschap te transformeren van een vooral functionele categorie naar een categorie van sfeercreatie.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Wij hebben een sterke categorievisie, en voor complexe categorieën is het belangrijk dat het assortiment op orde is. De beperkte schapruimte moet goed worden benut: in de luchtverfrisserscategorie maakt 64% van de consumenten pas een beslissing voor het schap. Daarnaast reageert deze categorie anders dan de categorieën binnen reinigers. Vaak is een kleine korting al voldoende om de consument te overtuigen. Omdat er een beperkt aantal promoties zijn, is second placement binnen luchtverfrissers de sleutel tot categoriegroei, omdat niet elke consument stopt bij het schap. Het ‘uptraden’ van een consument van een aerosol/spuitbus naar een Starter Kit kan leiden tot wel 2,3 x meer verkopen (via de navullingen) per shopper.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Wij blijven nauw samenwerken met de handel, en blijven onze langetermijncategorievisie delen met onze klanten. Wij worden gezien als een partner voor deze categorie, door middel van onze duurzame innovaties. Wij kijken ernaar uit om gedeeld succes te behalen met onze klanten. Twee jaar geleden waren wij ook winnaar van de Gouden Partner-award, hopelijk kunnen we in 2025 deze reeks voortzetten.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.